Het ontstaan van Step2
Van jongs af aan heb ik een passie voor de horeca. Die interesse werd aangewakkerd door de feestzaal van mijn tante, "Feestzaal De Schuur" in Nieuwmoer. Als 15-jarige begon ik er in de weekenden te werken, en al snel was ik niet meer weg te slaan. Je vond me ieder weekend achter de bar of in de bediening. Terwijl ik mijn studies in tuinaanleg en -onderhoud afrondde, besloot ik om me verder te verdiepen in de horeca. Samen met mijn moeder volgde ik vier jaar avondschool, en we begonnen steeds vaker volledige buffetten en menu’s te verzorgen voor feesten in de feestzaal.
Toen mijn tante besloot de zaak over te dragen, overwogen we even om deze over te nemen. Maar omdat ze nog geen duidelijke timing had, en wij niet volledig overtuigd waren dat dit was wat we wilden, besloten we dit idee te laten varen.
Ondanks die beslissing, bleef de drang om voor mezelf te beginnen. Samen met mijn moeder ontwikkelde ik een concept voor een dagzaak, na elf jaar nachtwerk was dat een bewuste keuze. We wilden een plek creëren waar iedereen zich welkom voelt: jong en oud, voor een uitgebreide maaltijd, een snelle hap, een kop koffie of een lekker gebakje. Na wat zoeken vonden we een geschikt pand in de Stationsstraat in Essen, en zo werd “Step2” geboren, de tweede grote stap in mijn leven na de feestzaal.
Het pand was oorspronkelijk bedoeld als kantoorruimte en had geen horecavergunning, maar omdat we een dagzaak begonnen met een klein winkelgedeelte, maakte de eigenaar een uitzondering. Ik koos voor een huiselijke en gezellige sfeer, zodat mensen zich direct thuis zouden voelen.
De zaak opende op 12 januari 2013, en in het begin wisten we niet precies welke concepten zouden aanslaan. We boden van alles aan: ontbijt, lunch, en afhaalmaaltijden die in een koeltoog werden gepresenteerd. Het idee was dat mensen op weg naar hun werk snel een broodje of maaltijd konden meenemen. Al snel werd duidelijk dat dit niet goed werkte; de eerste klanten kwamen pas rond 9 uur, en de meeste vertrokken tegen 16 uur. We pasten onze openingstijden aan en stopten met de afhaalmaaltijden, omdat we te vaak eten moesten weggooien. De koeltoog verdween en maakte plaats voor een klein winkeltje met cadeauartikelen zoals dressings, pasta's, nootjes en meer. Dit was het begin van onze cadeaushop.
De verhuis
Na drie jaar begon de zaak zo goed te lopen dat we regelmatig ruimte tekort hadden voor onze klanten. Ook het winkeltje groeide langzaam uit. In mei 2015 besloten we te verhuizen naar een groter pand, waar voorheen "Eethuis Rommens" was gevestigd. Hoewel we twijfelden of we de grote ruimte wel nodig hadden, besloten we toch de stap te wagen. De nieuwe locatie bood meer mogelijkheden: een terras, meer ruimte voor de winkel, een extra zaal voor groepen en voldoende opslagruimte.
We legden een mooi tuinterras aan met een speeltuin en dierenweide, en we verbouwden een deel van de keuken tot een extra zaaltje, de "Keukenzaal". Voorin het pand maakten we ruimte voor een grote cadeauwinkel. Het was een intensieve periode, omdat we de oude zaak openhielden terwijl we de nieuwe locatie verbouwden. Na veel bloed, zweet en tranen openden we op 18 juli 2015 de deuren van onze nieuwe zaak.
Onze nieuwe openingsuren
Na de verhuizing besloten we vanwege het mooie weer ons terras langer open te houden op vrijdag- en zaterdagavond, zodat klanten langer konden genieten van een hapje of drankje. In het begin liep dit concept goed, maar na verloop van tijd bleven de klanten weg tussen 16 en 18 uur. Hierdoor zaten we vaak met een lege zaak tot de avondklanten binnenkwamen. We breidden ons avondmenu uit met betaalbare, eenvoudige Vlaamse gerechten, maar het bleef wisselvallig. Uiteindelijk besloten we om met de avondopenstelling te stoppen en ons weer volledig te richten op het oorspronkelijke concept. In de zomer van 2017 herstelden we de oude openingstijden.
​
Corona
De coronaperiode was, net als voor zoveel anderen, ook voor ons een zware tijd. Van de ene dag op de andere moesten we de deuren van Step2 sluiten en wisten we niet wanneer we weer open zouden kunnen. Het was een tijd vol onzekerheid, waarin we alles op alles moesten zetten om onze zaak overeind te houden.
Al snel besloten we om afhaalmaaltijden aan te bieden. Hoewel dit een compleet andere manier van werken was, zagen we het als een kans om onze klanten te blijven bedienen en tegelijk onze zaak draaiende te houden. Dagelijks besteedden we veel zorg aan het samenstellen van een lekker en divers menu, waarbij de afhaalmaaltijden met dezelfde kwaliteit werden bereid als de gerechten die we normaal in onze zaak serveren.
Naast de maaltijden probeerden we ook op andere manieren de zaak levendig te houden. Op bepaalde momenten in het jaar richtten we ons extra op onze shop, vooral rond feestperiodes zoals kerst en Pasen. We vulden de winkel met sfeervolle kerstdecoratie, voorjaarsartikelen en leuke cadeaupakketten. Deze momenten gaven ons wat extra lucht en brachten gelukkig wat extra inkomsten binnen.
Ondanks al onze inspanningen bleef het vaak spannend. We wisten nooit hoeveel bestellingen er binnen zouden komen, en de vraag of we het zouden redden hing constant boven ons hoofd. Toch kregen we veel steun van onze vaste klanten, en daar zijn we hen enorm dankbaar voor. Hun trouw zorgde ervoor dat we de moed niet verloren en konden blijven doorgaan, zelfs in de moeilijkste momenten.
Langzaam maar zeker vonden we een ritme in het afhalen en het verkopen van shopartikelen, en hoewel het niet hetzelfde was als een volle zaak, gaf het ons de mogelijkheid om door te blijven gaan. Met creativiteit, doorzettingsvermogen en de steun van onze klanten is het ons uiteindelijk gelukt om deze uitdagende periode te doorstaan. Het was een zware tijd, maar we zijn trots dat we er samen zijn uitgekomen.
​
Na de coronaperiode begonnen we te beseffen dat wat we hebben opgebouwd niet kwijt willen en dat je met een huurpand nooit zeker bent, we hebben ook beseft dat we tijdens de periode van bijna een jaar gesloten te zijn al het geld dat we moesten blijven betalen aan huur kwijt was, hadden we op dat moment een lening afbetaald had dit een ander gevoel gegeven, De voordelen die we eerst zagen in het huren van een pand tegnover dat van er een te kopen wogen niet meer op, daarom hadden we al enkele keren aangegeven aan onze huisbaas dat we interesse hadden om het pand eventueel aan te kopen, dit werd afgehouden door hen. Er waren ook tal van renovatiekosten aan het pand aangezien het dak lekages vertoonde en er ook nergens aan deftige isolatie is gedacht, we de huisbaas zou dan van al deze kosten afzijn indien wij het zouden kopen maar ook dat was geen argument. desondanks werden ook de nodige werken niet uitgevoerd, aangezien het plafond binnen letterlijk naar beneden viel door de vochtproblemen waren we genoodzaakt om toch op zoek te gaan naar een nieuwe locatie die we konden aankopen en waar we zelf ons ding mee konden doen en inrichten een aanpakken naar behoeftes die we wilden.
​
Na enige zoektijd, naar handelspanden, huizen en zelfs bouwgronden, waar overal wel iets aan scheelden kregen we het plotse idee dat de uitbaters die ijssalon Roma uitbaten wilden stoppen met de zaak, we trokken dus onze stoute schoenen aan en stapten op hen af met de vraag of er interesse was om het pand te verkopen en tot ons groot geluk was dat er. Ze waren onmiddellijk bereid samen te zitten en de nodige afspraken te maken. enkele van die gemaakte afspraken zijn helaas niet zo netjes nagekomen, zoals bijvoorbeeld de inboedel die we aankochte maar die voor de helft verdwensen was bij oplevering, enkele verborgen gebreken waar we bij uitgekomen zijn... maar desondanks is het voor ons een geweldige stap voorwaards geweest in ons nieuwe hoofdstuk. en het voordeel was dat we nu zelf konden investeren in deze werken zonder dat het weggegooid geld is aangezien het onze eigendom is.
​
We stripten het pand van onder tot boven en makten er iets geweldig van, van isolatie tot nieuwe vloeren, nieuw sanitair en een prachtige shop vooraan.
Het is nu helemaal naar onze wensen
​
​
​